Определение за експорт

Експорт

Износът е продажба или транспортиране на стоки, услуги, технологии, капитали или други продукти, произведени в една страна, в друга. Тя е ключов компонент на международната търговия и помага на страните да развиват икономиките си, като им осигурява достъп до нови пазари на продукти. Износът може да бъде на материални, физически стоки или на нематериални, цифрови продукти и услуги.

Какво е експорт

Износът е изключително важен за съвременните икономики, тъй като предлага на хората и фирмите много повече пазари за техните стоки. Една от основните функции на дипломацията и външната политика между правителствата е да се насърчава икономическата търговия, като се поощрява износът и вносът в полза на всички търгуващи страни.

Споразуменията за износ често са с подчертано стратегическо значение, като държавите си разменят договори, за да гарантират, че собствената им страна не само може да получи необходимите й стоки чрез износ, но и да разпространява стоки за вътрешни приходи чрез внос. Също така разгледайте как правителствата могат да използват износа като инструмент за въздействие върху политическите ситуации. В отговор на войната в Украйна Белият дом издаде изпълнителна заповед, с която забрани вноса и износа на определени стоки от Русия.

Компаниите често измерват своя нетен износ, който представлява общият им износ минус общия им внос. Нетният експорт измерва брутния вътрешен продукт (БВП) на дадена страна, така че износът играе важна роля при определянето на финансовото и икономическото благосъстояние на страната.

Стоките могат да бъдат изпратени чрез директен или индиректен експорт. Прекият експорт включва работа директно с вносителя. Фирмата износител осъществява цялата комуникация с клиента и в резултат на това той не плаща такса за посредник. Тъй като методът на директния експорт може да изисква екипи със специализирани познания, много компании избират да сключат договор с посредник за улесняване на непрекия износ. 

Процесът на експорт

В много случаи дадена държава си партнира с друга държава, за да разбере нуждите от търсене на определени продукти. Вместо сляпо да се произвеждат стоки и да се разчита на международен купувач, процесът на експорт често започва с получаването на поръчка от страната производител. Страната износител често трябва да получи надлежно разрешение от родната си страна, за да изнася стоки, което често става чрез получаване на лиценз за износ или изпълнение на други специфични за страната изисквания.

Процесът на експорт обикновено включва предварително уреждане на няколко финансови въпроса. Първо, износителят може да поиска акредитив от вносителя, ако е приложимо. Това гарантира, че износителят може да има по-голямо доверие в сделката и да получи компенсация за стоките, след като бъдат изнесени. Износителят и вносителят определят също така обменния курс, по който изнасяните стоки ще бъдат обменени от чуждестранна валута във валута на страната. В този момент най-често се издава фактура и се заплаща, с което продажбата се финализира.

По време на подготовката на поръчката се събират официални документи, включително разрешение, издадено от отдела на клиента, финансови документи, като например коносамент и транспортни документи, и предварителна информация за пратката. Тези документи се предават на продавача; важен е също авансът за пратката, който уведомява вносителя как ще бъдат предадени стоките.

Търговски бариери и други ограничения

Търговска бариера е всеки правителствен закон, разпоредба, политика или практика, предназначени да защитават националните продукти от чуждестранна конкуренция или изкуствено да стимулират износа на определени национални продукти. Най-често срещаните външнотърговски бариери са наложени от правителството мерки и политики, които ограничават, предотвратяват или възпрепятстват международния обмен на стоки и услуги.

Компаниите, които изнасят, са изправени пред уникален набор от предизвикателства. Допълнителни разходи най-вероятно ще бъдат реализирани, тъй като компаниите трябва да отделят значителни ресурси за проучване на чуждестранните пазари и модифициране на продуктите, за да отговарят на местното търсене и разпоредби. 

Предимства и недостатъци на експорта

Предимства на експорта

Фирмите изнасят продукти и услуги по различни причини. Експортът може да увеличи продажбите и печалбите, ако стоките създават нови пазари или разширяват съществуващите, и дори може да предостави възможност за завладяване на значителен дял от световния пазар. Компаниите, които изнасят, разпределят бизнес риска чрез диверсификация на множество пазари.

Износът на чужди пазари може да намали разходите на единица продукция чрез разширяване на дейността, за да се отговори на повишеното търсене. И накрая, компаниите, които изнасят на чужди пазари, придобиват нови знания и опит, които могат да доведат до откриването на нови технологии, маркетингови практики и познания за чуждестранните конкуренти.

Недостатъци на експорта

За да изнасят стоки, държавите могат да понесат високи транспортни разходи и риск от загуби, свързани с транспортирането на стоките. Ако собствеността върху стоките преминава върху купувача при получаването им, износът може да бъде неоправдано рисков за износителя.

Поради логистични и икономически ограничения малките и средните предприятия или правителства може да се нуждаят от помощ при износа на стоки. Освен това по-малките компании често не разполагат с необходимия вътрешен персонал, за да се ориентират в международните търговски разпоредби. Изпращането на стоки е много по-често срещано за по-големите организации, които разполагат с по-големи ресурси, за да търсят тези външни пазари. 

Следващите думи от речника

Винаги на разположение

Звънни ни: 0700 700 79
 
Пиши ни: info@lightfinance.bg

Ние сме на твое разположение всеки делничен ден от
08:30
до 17:00 часа на адрес: София, ул. Цар Асен I-ви №81
08:30 до 17:00 часа на адрес: Пловдив, бул. Цар Борис III-ти Обединител №52
08:30 до 18:00 часа на адрес: Димитровград, бул. Стефан Стамболов №1А
09:00 до 18:00 часа на адрес: Пазарджик бул. България №9