Диверсификацията е стратегия за управление на риска, използвана от инвеститорите за намаляване на общия риск за техния портфейл. Тя разпределя инвестициите между различни класове активи, като акции, облигации и суровини. Диверсификацията намалява вероятността всяка една инвестиция да повлияе драстично на общата стойност на портфейла на инвеститора.
Диверсификацията е ключов компонент на всеки финансов портфейл, тъй като помага да се гарантира, че активите на инвеститора са разпределени между различни инвестиции, за да се намали рискът и да се максимизира възвръщаемостта. Тя позволява на инвеститорите да имат експозиция към множество класове активи, сектори и дори географски местоположения. Диверсификацията намалява риска чрез ограничаване на експозицията към определен актив или сектор, като по този начин намалява вероятността от голяма загуба на портфейла по време на икономически спад.
Освен това диверсификацията може да помогне на инвеститорите да увеличат възвръщаемостта, като им позволи да се възползват от различните пазарни условия и да се възползват от възможностите на различните инвестиции.
Пример: ипотечен кредит за закупуване на актив, например къща.
Когато инвеститорите обмислят диверсификация на своите активи, съществуват десетки стратегии за прилагане. Много от методите по-долу могат да се комбинират, за да се увеличи диверсификацията в рамките на един портфейл.
Мениджърите на фондове и инвеститорите често диверсифицират инвестициите си в различни класове активи и определят какъв процент от портфейла да отделят за всеки от тях. Всеки клас активи се характеризира с различен, уникален набор от рискове и възможности. Класовете могат да включват:
Теорията гласи, че това, което може да повлияе негативно на един клас активи, може да бъде от полза за друг. Например повишаването на лихвените проценти обикновено влияе отрицателно върху цените на облигациите, тъй като доходността трябва да се увеличи, за да станат ценните книжа с фиксирана доходност по-привлекателни. От друга страна, повишаването на лихвените проценти може да доведе до увеличаване на наемите на недвижимите имоти или на цените на стоките.
Съществуват огромни разлики в начина, по който функционират различните индустрии или сектори. Тъй като инвеститорите диверсифицират в различни отрасли, вероятността да бъдат засегнати от специфичния за сектора риск е по-малка.
Например, разгледайте Закона за CHIPS и науката от 2022 г.1 Това законодателство засяга много индустрии, въпреки че някои компании са по-засегнати от други. В голяма степен ще бъдат засегнати производителите на полупроводници, докато секторът на финансовите услуги може да има по-малки остатъчни въздействия.
Инвеститорите могат да диверсифицират различни индустрии чрез комбиниране на инвестиции, които могат да балансират различни бизнеси. Например, разгледайте две основни средства за развлечение: пътувания и цифрово излъчване. Инвеститорите, които се надяват да се предпазят от риска от бъдещо въздействие на големи пандемии, могат да инвестират в платформи за цифров стрийминг (т.е. положително повлияни от спирането на работа). В същото време инвеститорите могат да обмислят едновременно инвестиране в авиокомпании (положително повлияни от по-малкия брой спирания на работа). На теория тези две несвързани индустрии могат да минимизират общия риск на портфейла.
Диверсификацията е инвестиционна стратегия, която включва разпределяне на инвестициите между различни активи, за да се намали рискът от инвестиране в една-единствена покупка. Диверсификацията може да помогне за намаляване на волатилността и смекчаване на загубите, ако една конкретна подкрепа стане по-малко ценна или претърпи значителни колебания в цените.
Ние сме на твое разположение всеки делничен ден от
08:30 до 17:00 часа на адрес: София, ул. Цар Асен I-ви №81
08:30 до 17:00 часа на адрес: Пловдив, бул. Цар Борис III-ти Обединител №52
08:30 до 18:00 часа на адрес: Димитровград, бул. Стефан Стамболов №1А
09:00 до 18:00 часа на адрес: Пазарджик бул. България №9
Този сайт използва "бисквитки" и други технологии за проследяване, за да ви помогне да навигирате и възможността ви да предоставяте обратна връзка, да анализирате използването онлайн маркетинг услуги, да помагате в нашите рекламни и маркетингови усилия за по-добро удобство на потребителите.